• U moet ingelogd zijn om onderwerpen te kunnen volgen.

    Log-in als u al een account heeft of maak een gratis account aan.

Het Rathenau Instituut reflecteert

Korte terugblik met onderzoeker Jurriën Hamer.

In de blogserie Beschaafde Bits vragen we verschillende organisaties om hun visie op digitalisering. Wat kunnen we leren van de bijdragen van de Nationale ombudsman en ICTU?  

Belasting betalen, huurtoeslag aanvragen of je paspoort verlengen. Overheden handelen steeds meer diensten online af. Maar niet iedereen lukt dat. Onderzoeker Jurriën Hamer las twee artikelen hierover uit onze serie Beschaafde Bits. ‘De Nationale ombudsman en ICTU zien hetzelfde probleem, maar een andere oplossing.’

De Nationale ombudsman en ICTU leggen de verantwoordelijkheid voor een oplossing allebei niet bij de burger. Logisch, vindt Jurriën Hamer. ‘Van sommige mensen kun je zo’n grote sprong in digitale vaardigheid niet verwachten. Denk aan ouderen of laaggeletterden. En zelfs als je wél weet hoe een dienst werkt, kan het lastig zijn zelf in actie te komen. Bijvoorbeeld als mensen schulden hebben, of door andere moeilijke omstandigheden. De oplossing ligt dus nooit alleen bij het verbeteren van digitale vaardigheden.’

ICTU heeft naar aanleiding van de stelling nog een blog geschreven: 'Goede digitale dienstverlening zorgt voor meer menselijke aandacht'.

Wat vindt het Rathenau Instituut?

Het Rathenau Instituut stelt een recht op betekenisvol contact voor, zodat mensen zelf kunnen blijven kiezen tussen contact met een mens of computersysteem. In de zorg betekent dit misschien iets anders dan bij de Belastingdienst. Per maatschappelijke dienst zullen we moeten vaststellen waar zo’n recht op neerkomt. 

Meer lezen over dit onderwerp?

Het Rathenau Instituut onderzoekt de effecten van digitalisering in het dagelijks leven. In deze blogserie vragen we denkers en doeners om hun visie. Lees ook de andere artikelen:

- Algoritmen moeten zich aan de mensenrechten houden. Door Amnesty International. 
Digivaardige mensen of mensvaardige diensten? Door ICTU.
Digitalisering mag mensen niet uitsluiten. Door de Nationale ombudsman. 
- Gezocht: digitale innovaties met respect voor de mens. Door Melanie Peters, directeur van het Rathenau Instituut. 

Meedenken?

Reageren kan op LinkedInTwitter en Facebook