• U moet ingelogd zijn om onderwerpen te kunnen volgen.

    Log-in als u al een account heeft of maak een gratis account aan.

Datahonger bedreigt meer dan alleen privacy

We kopen steeds meer online. Door marketeers wordt het gedrag van online consumenten op grote schaal vastgelegd en beïnvloed. Wat zijn de gevolgen van deze datahonger?  Dat was het onderwerp van de VPRO Tegenlicht documentaire ‘What makes you click?’ die onlangs werd uitgezonden.

Naar aanleiding van de uitzending vond een Meetup plaats in Pakhuis de Zwijger. Een panel van deskundigen ging over het onderwerp in gesprek. Onder hen de big data-specialist van het Rathenau Instituut Jelte Timmer. Moet de macht van bedrijven beter gereguleerd worden? Is een ethische code noodzakelijk? Hoe kunnen burgers beter beschermd worden?

Het Rathenau Instituut pleit voor een verantwoorde inzet van digitalisering. Volgens directeur Melanie Peters kan Nederland koploper worden in de big data-revolutie als burgers, politici en de ontwerpers van nieuwe technologie nadenken over de maatschappelijke gevolgen van digitalisering én over de keuzes die we daarbij kunnen maken.

Meer:

 

 

Tweets by @RathenauNL

Praat mee over dit onderwerp via sociale media

Wij horen graag wat u van onze publicaties vindt en gaan graag de dialoog met u aan. Praat mee via #rathenau