• U moet ingelogd zijn om onderwerpen te kunnen volgen.

    Log-in als u al een account heeft of maak een gratis account aan.

Op advies van de auto

Een gemiddelde familieauto van een merk als Ford bevat tegenwoordig zo’n 70 computers. Dat zijn meer computers dan NASA gebruikte om hun astronauten op de maan te krijgen. Onze auto’s en de wegen waarover ze rijden worden steeds slimmer en krijgen daarmee allerlei nieuwe mogelijkheden. We gaan rijden op een digitale snelweg, waarin constant informatie over en weer wordt gestuurd tussen auto’s, de infrastructuur en andere ontvangers. Er komen remsystemen die een automatisch een noodstop maken wanneer een bestuurder een voetganger niet opmerkt. Of denk aan slimme sleutels die de auto niet laat starten wanneer de gordel niet om is. In de toekomst kan de auto ons coachen zo duurzaam en veilig mogelijk te rijden. Die slimme auto kan ons op steeds meer manieren een duwtje in de goede richting geven. Hoe beter de auto ons leert kennen, hoe slimmer, persoonlijker en steviger de auto ons kan bijsturen.

Er is veel mogelijk om het verkeer veiliger en efficiënter te maken, maar hoever willen we hierin gaan? Een auto die ons kan coachen veilig en duurzaam te rijden, kan het overtreden van regels door automobilisten ook simpelweg onmogelijk maken. En als de technologie straks beter kan autorijden dan de mens, dient deze technologie dan niet alle ruimte te krijgen? Of gaan we een stap te ver als de techniek het de bestuurder onmogelijk maakt om harder dan de snelheidslimiet te rijden, omdat dit hoort bij de verantwoordelijkheid en vrijheid van de automobilist? Het project Op advies van de auto onderzoekt hoe ons verkeerssysteem verandert, welke rol daarin is weggelegd voor de auto die ons coacht via persuasieve technologie, en voor de auto die bij onveilig gedrag ingrijpt en het rijden van ons overneemt.