Downloads
Downloads
Samenvatting
Kan Nederland van andere landen leren als het gaat over de organisatie van het wetenschappelijk onderzoek en de rol van de nationale overheid. In hoeverre moet het wetenschapssysteem aangepast worden? Een van de manieren om te beoordelen of het Nederlandse wetenschapssysteem voldoet, is het systeem te vergelijken met de ontwikkelingen in andere landen.
Uit internationale studies van onder meer de OECD en de Europese Commissie blijkt dat er vier belangrijke thema’s zijn in wetenschapsbeleid en voor de organisatie van wetenschapssystemen.
Dit zijn:
- De structuur van het onderzoekssysteem en de wijze waarop onderzoek en onderzoeksorganisaties bestuurd worden.
- De mogelijkheden om onderzoeksprioriteiten te identificeren en te implementeren.
- De ontwikkeling van nieuwe financieringsmechanismen voor onderzoek.
- Het ontwikkelen van kwaliteitscontrole en evaluatiesystemen voor wetenschappelijk onderzoek.
In deze publicatie worden de veranderingen op de genoemde thema’s in Nederland en vijf andere Europese landen vergeleken en wordt geanalyseerd welke lessen Nederland hieruit kan trekken.
Bij voorkeur citeren als:
Meulen, B. van der, et al., (2009), Organisatie en governance van Haag wetenschappelijk onderzoek: een vergelijking tussen zes landen.