calendar tag arrow download print
Doorgaan naar inhoud

Digitalisering

Thema
Tabletonderwijs op basisschool De Nieuwe Wiel in Lopik.
Foto: Werry Crone/ANP
Image
Een meisje houdt haar tablet vast in de klas op een tabletschool in Lopik
Digitalisering is al decennia gaande en lijkt een eigen dynamiek te hebben, maar er zijn tal van keuzes te maken bij het toepassen en inzetten van digitale technologie. Inmiddels zien we naast de opbrengsten ook de schaduwzijden van digitale technologie. De afgelopen twee jaar lieten wij zien hoe opkomende technologieën als generatieve AI, quantumtechnologie en immersieve technologie raken aan waarden als privacy, autonomie en gezondheid.

In het huidige stadium van digitalisering vragen twee specifieke ontwikkelingen om onze aandacht. Ten eerste, digitale technologie komt ons steeds ‘dichter op de huid’: kunstmatige intelligentie en immersieve technologie weten menselijk en sociaal gedrag steeds beter na te bootsen. Dat heeft niet alleen implicaties voor onze verhouding tot technologie, maar ook voor onze relaties tot elkaar. Ten tweede, technologiebedrijven krijgen steeds meer invloed in maatschappelijke domeinen als onderwijs, media en wetenschap. Deze dominante positie raakt geleidelijk aan het functioneren van democratie en rechtsstaat.