Publieksbijeenkomst - Online tracking: het net sluit zich
Op donderdag 9 oktober organiseert The Privacy Collective een publieksbijeenkomst over de weg naar een internet zonder online tracking. Onderzoeker Bo Hijstek spreekt op deze avond namens het Rathenau Instituut over het onderzoek 'De prijs van gratis internet'.

Wat: Publieksbijeenkomst 'Online tracking: het net sluit zich'
Wanneer: Donderdag 9 oktober 2025, 19.00 – 21.00 uur.
Waar: Pension Homeland, Kattenburgerstraat 5, Amsterdam
Internetgebruikers betalen een hoge prijs voor gratis apps en websites. Dat concludeerden we in de publicatie 'De prijs van gratis internet'. Het volgen van het online gedrag van mensen kan namelijk negatief uitpakken voor hun privacy, autonomie, veiligheid, gelijke behandeling en welzijn. Daarnaast zijn er zorgen over de nationale veiligheid en de democratie.
Online tracking is dan ook niet toevallig het onderwerp waarover The Privacy Collective een publieksavond organiseert. Naast het Rathenau Instituut komen ook sprekers van de Universiteit van Amsterdam, The Privacy Collective en DPG Media aan het woord over de schadelijke impact van online tracking en de weg naar privacyvriendelijke advertentiemethoden.
Programma:
- Bo Hijstek (Rathenau Instituut) over “De prijs van gratis internet”
Onderzoeker Bo Hijstekt presenteert de bevindingen van het recente onderzoek naar de schadelijke impact van online tracking en profilering op publieke waarden. Daarbij is aandacht voor de dominante rol van tracking in de online advertentiemarkt, juridische en maatschappelijke knelpunten, en drie mogelijke wegen naar een privacyvriendelijk alternatief, zoals betere handhaving en contextual advertising.
- Fabio Votta (Universiteit van Amsterdam) over politieke microtargeting
Dr. Fabio Votta doet aan de UvA onderzoek naar politieke microtargeting. Hij legt uit hoe campagneteams en social mediabedrijven data van burgers gebruiken om gerichte advertenties te maken, vaak met ondoorzichtige algoritmen. Hij bespreekt de rol van sociale mediaplatforms, de recente stopzetting van politieke advertenties door Meta in de EU, en de impact op eerlijke verkiezingen.
- Christiaan Alberdingk Thijm (The Privacy Collective / bureau Brandeis) over de juridische strijd tegen online tracking
Christiaan Alberdingk Thijm leidt met advocatenkantoor bureau Brandeis de collectieve rechtszaak die The Privacy Collective voert tegen cookiehandelaren Salesforce en Oracle. Hij deelt updates over deze pionierende zaak en bespreekt verschillende juridische ontwikkelingen die het adtech-systeem hoe langer hoe meer meer onder druk zetten.
- Bert Verschelde (DPG Media) over de transitie naar privacyvriendelijk adverteren
Bert Verschelde is Director Privacy & DPO bij DPG Nederland en België en legt uit hoe DPG Media overstapt naar privacyvriendelijke advertentiemethoden, zoals contextual advertising en datagebruik met geïnformeerde toestemming. Hij bespreekt de afhankelijkheid van adtech-giganten, de obstakels voor adverteerders, en hoe de branche kan transformeren naar een duurzamere aanpak.
- Lars de Bie, Senior Inspecteur Systeemtoezicht bij de Autoriteit Persoonsgegevens zal deelnemen aan het discussiepanel aan het slot van de bijeenkomst. Hij werpt licht op de rol van handhaving en toezicht bij het terugdringen van online tracking en het stimuleren van privacyvriendelijke alternatieven.
- Paneldiscussie
Met alle sprekers en ruimte voor vragen uit het publiek.
- Borrel
Netwerkgelegenheid met drankjes.