calendar tag arrow download print
Doorgaan naar inhoud

Personalisatie door zoekmachines

case
24 mei 2018
newsfeed filterbubbel
Image
Een kwart van de Nederlanders krijgt zijn nieuws via een zoekopdracht. Niet iedereen krijgt dan hetzelfde resultaat. Deze case komt uit het rapport Digitalisering van het nieuws.

24% van de Nederlanders krijgt zijn nieuws via een zoekopdracht

Dit blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute. Het meeste wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de mate van personalisatie door zoekmachines echter meevalt en ook verschilt, afhankelijk van zoekmachine, zoekopdracht, geolocatie en de ranking van URL’s. 

Eén onderzoek – dat wel al wat ouder is (en de technologie in dit veld ontwikkelt zich snel) – laat zien dat de zoekresultaten gemiddeld met 11,7% verschillen van persoon tot persoon.  De mate van personalisatie van de zoekresultaten verschilt wel erg per ranking-positie en per zoekopdracht. De top ranked URL’s veranderen minder snel van positie door personalisatie dan de URL’s die lager uitkomen in de ranking.

Verschillen per categorie zoekwoord

Sommige zoekcategorieën zijn vatbaarder voor personalisatie dan andere. Bijvoorbeeld 88% van de ‘wat is’-zoekopdrachten leveren hetzelfde resultaat op, terwijl 66% van de resultaten voor ‘gadgets’ hetzelfde zijn.

 

 

Politiek is wel de meest gepersonaliseerde zoekcategorie, naast nieuws en lokale bedrijven.

Verschillen tussen zoekmachines

In aanvullend onderzoek van dezelfde auteurs blijkt dat de zoekresultaten in Bing meer verschillen laten zien door personalisatie, namelijk 15,8%, eveneens met meer verschillen lager op de zoekpagina. De studie laat geen personalisatie-effecten zien bij de zoekmachine DuckDuckGo, die zich ook expliciet profileert als ‘the search engine that does not track you.’

Verschillen tussen de locaties van de zoekers

Recent Duits onderzoek laat zien dat de zoekresultaten op basis van namen van politieke partijen en kandidaten niet heel erg verschillen. Voor zover ze verschillen, hangt dat samen met locatie. Google laat bijvoorbeeld gebruikers de websites zien van partijen die relevant zijn gezien de plek waar ze (waarschijnlijk) wonen. Een ander onderzoek naar de zoekmachine van Google laat ook zien dat geolocatie effect heeft.

Lees het complete rapport Digitalisering van het nieuws