calendar tag arrow download print
Image
case
24 mei 2018

Personalisatie: zo maken media nieuws op maat

Nieuwsmedia in Nederland lijken nog maar beperkt gebruik te maken van algoritmische personalisatie-technologieën. Een aantal Nederlandse mediabedrijven zijn wel aan het experimenteren om via hun eigen websites, nieuwsbrieven en apps meer gepersonaliseerd nieuws aan gebruikers aan te bieden. Een overzicht, uit het rapport Digitalisering van het nieuws.
De meest gelezen Nederlandse online nieuwsmerken personaliseren vooral door gebruikers zelf te vragen om hun voorkeuren voor specifieke onderwerpen of rubrieken

Nu.nl

Nu.nl wil dit jaar nog, naast personalisatie op basis van locatie en tags of trefwoorden die de gebruiker zelf opgeeft, meer gaan doen met personalisatie op basis van algoritmes. Het wil dat onder andere doen aan de hand van klikgedrag van gebruikers.

RTL

RTL-nieuws is ook druk bezig met de personalisatie van haar media- maar ook haar nieuwsaanbod. RTL Nederland bezit meerdere databronnen (RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ, RTLXL, Buienradar en Videoland) waar ze navigatieclicks, social media posts, app downloads, etcetera van kan gebruiken om profielen van gebruikers op te stellen en hen vervolgens gepersonaliseerde content, waaronder nieuws, kan aanbieden.  Dit is de belangrijkste taak van RTL’s data science- afdeling opgericht in 2014. Die werkt aan ‘gesegmenteerde nieuwsbrieven’ en ‘recommendation engines’. 

De Persgroep

Over personalisatie-activiteiten van De Persgroep, waar het AD, Trouw en Volkskrant onder vallen, is niet veel te vinden in het jaarverslag, behalve dat ze bezig zijn om een digitaliseringsslag te maken. In zijn privacystatement geeft De Persgroep aan dat ze bij de aanmaak van een account door een gebruiker ‘informatie over uw interesses en voorkeuren vastleggen en op basis hiervan een profiel opstellen’.

De Telegraaf Media Groep

De Telegraaf en Metro vallen onder de Telegraaf Mediagroep (TMG). TMG heeft een datalab dat in 2016 is opgestart, maar dit lijkt met name bedoeld voor het gerichter aanbieden van advertentieruimte aan bedrijven op basis van beter gepersonaliseerde segmenten van nieuwsconsumenten. TMG lijkt zich vooralsnog te richten op gebruikersgedreven personalisatie.

NRC Media

NRC houdt zich niet veel bezig met (algoritmische) personalisatie, lijkt het. In ieder geval is hierover niets terug te vinden in het journalistieke jaarverslag 2017. 

NOS

De NOS lijkt ook nog niet veel te doen aan systeemgestuurde personalisatie. In hun privacy statement draait het nog voornamelijk om het gebruik van cookies om de websites zo veel mogelijk op de voorkeuren van de gebruiker af te stemmen die namelijk zo zijn instellingen op de NOS websites behouden. Ook via de website met de journalistieke verantwoording over het afgelopen jaar is er niets te vinden over personalisering.

Verzamelplatformen

Het blijkt dus dat de meest gelezen Nederlandse online nieuwsmerken nog vooral personaliseren door gebruikers zelf te vragen om hun voorkeuren voor specifieke onderwerpen of rubrieken te geven via tags oftewel trefwoorden.

Enkele van de top-10 van de Nederlandse online nieuwsmerken bieden hun artikelen ook aan via twee verzamelplatformen van nieuwsartikelen, Blendle en Topics. Blendle is een ‘digitale kiosk’ waar je als gebruiker per nieuw artikel kunt betalen en kunt kiezen uit artikelen van zo’n 120 traditionele kranten en tijdschriften. Topics biedt eenzelfde soort service, maar dan beperkter, met 13 nationale en lokale Nederlandse kranten, en komt gratis bij een abonnement op een van die kranten.

Blendle

Blendle maakt gebruik van zowel systeemgedreven als gebruikergedreven personalisatie. Als een gebruiker zich registreert, geeft hij aan wat hij interessant vindt op basis van onderwerpen en welke titels van publicaties hem aanspreken. Ook het IP-adres neemt Blendle mee, omdat het aangeeft waar een gebruiker woont. Als een gebruiker zijn Blendle-account gekoppeld heeft aan Facebook, worden de voorkeuren die daaraan gekoppeld zijn meegenomen in de algoritmische personalisatie van het nieuwsaanbod. Andere variabelen die daarin meewegen zijn: zwaarte van het onderwerp van de artikelen (gravity), de ingewikkeldheid (complexity) en het (goede) gevoel (feel). 

Topics

Topics richt zich vooralsnog vooral op gebruikergedreven personalisatie.

Apple News

Recent onderzoek door NRC laat zien dat Apple News – de lijst met vier nieuwsitems die verschijnen als je van je beginscherm naar rechts veegt – wel gebruik lijkt te maken van algoritmische personalisatie, maar dat de uiteindelijke selectie meer plaatselijk is dan persoonlijk. Tegen NRC beaamt Apple dat het nieuwsaanbod wordt aangepast op basis van pagina’s die een gebruiker bezoekt via Safari en de apps die je gebruikt. Maar de (beperkte) steekproef van de NRC wijst uit dat er nog veel overlap zit in het aanbod van verschillende gebruikers.

Foto: Flickr-account minister-president Rutte

Lees het complete rapport Digitalisering van het nieuws