Dit concluderen wij in het nieuwe rapport Digitalisering van het nieuws.
De situatie nu
Nederland is tot nu toe weerbaar gebleken. De meeste Nederlanders krijgen hun nieuws vooral via kranten en omroepen, al dan niet online. Deze klassieke nieuwsmedia hebben een stevige positie en een minder uitgesproken politieke signatuur dan in een land als de Verenigde Staten. Ze personaliseren het nieuwsaanbod dat ze online verspreiden nog nauwelijks. Sociale media en zoekmachines doen dat wel, maar die hebben in Nederland een beperkte –zij het groeiende– rol in de nieuwsverspreiding.
Voorbereiding op de toekomst
Maar technieken om nieuws te vervalsen door beeld en geluid te manipuleren of door ‘social bots’ in te zetten, worden snel beter, goedkoper en lastiger te detecteren. Ze worden daarmee steeds toegankelijker voor kwaadwilligen. Dat maakt bijvoorbeeld politieke inmenging vanuit het buitenland gemakkelijker.
Ook kan de nieuwsstroom die iemand online voor zich krijgt met slimme algoritmes steeds meer gepersonaliseerd worden. Mogelijk leidt dit uiteindelijk tot een eenzijdig beeld van de actualiteit en daarmee tot filterbubbels. Daarop moet Nederland zich voorbereiden.
Lees in het rapport Digitalisering van het nieuws wat burgers, overheden en bedrijven hiervoor kunnen doen.