In het kort
- NWO krijgt vooral geld van OCW. De inkomsten stegen geleidelijk tot 2017 en fors in 2018.
- Het meeste NWO-geld gaat naar de universiteiten en de NWO-instituten.
- In 2018 was er een eenmalige uitgave vanwege een verandering van rapporteren tussen NWO en OCW.
Overige baten | Bijdragen derden | OCW-inkomsten | |
2001 | 17,8 | 67,4 | 347,4 |
2002 | 6 | 58,7 | 381,5 |
2003 | 12,9 | 70,4 | 355,1 |
2004 | 13,4 | 79,5 | 358,8 |
2005 | 9,5 | 93,3 | 386,9 |
2006 | 7,8 | 85,9 | 411 |
2007 | 10,6 | 89,6 | 466,5 |
2008 | 9,4 | 88,9 | 502,8 |
2009 | 13,3 | 84,1 | 610,1 |
2010 | 8 | 94 | 625,4 |
2011 | 22 | 91,8 | 584,6 |
2012 | 11,9 | 107 | 615,1 |
2013 | 16 | 97,3 | 617,8 |
2014 | 8,9 | 116,3 | 688,4 |
2015 | 7,3 | 138 | 706,4 |
2016 | 8,8 | 135,9 | 769,2 |
2017 | 7,1 | 150,6 | 745,5 |
2018 | 6,7 | 131,7 | 1081,9 |
2019 | 6,2 | 146,1 | 1014 |
2020 | 6,4 | 78,4 | 950,8 |
2021 | 6,2 | 103,6 | 997,5 |
2022 | 14,9 | 133,8 | 1151,497 |
2023 | 8,8 | 163,1 | 1504,4 |
Apparaatskosten | Overige onderzoeksinstellingen | NWO-instituten / STW | KNAW-instituten | Universiteiten | Hogescholen | TO2's | OCW | |
2015 | 51 | 103,9 | 185,8 | 496,4 | 31,7 | |||
2016 | 60,1 | 111,2 | 183,3 | 439,1 | 31,5 | |||
2017 | 62,5 | 136,7 | 167,4 | 479 | 35 | |||
2018 | 72,4 | 115,1 | 177,7 | 608,7 | 25,4 | 342 | ||
2019 | 80,7 | 94,2 | 189,6 | 16,7 | 521,7 | 56,3 | 5,2 | |
2020 | 78,8 | 101,5 | 188,5 | 15,8 | 611,7 | 53,7 | 3,3 | |
2021 | 84,5 | 76,6 | 207,5 | 8,3 | 413,9 | 69 | 3,6 | |
2022 | 95,6 | 142,8 | 184,6 | 5,7 | 669,4 | 91,5 | 3,4 | |
2023 | 115,9 | 135,1 | 189,5 | 23,5 | 701,7 | 114,1 | 34,7 |
Inkomsten vooral van OCW
Zo'n 79% tot 92% van de inkomsten van NWO komt van het ministerie van OCW. De baten van OCW nemen tussen 2001 en 2017 geleidelijk toe. In 2018 is er een grote stijging. De belangrijkste oorzaak voor deze stijging is een bedrag van 186 miljoen euro voor sectorplannen, voor de digitale en grootschalige infrastructuur, voor de Nationale Wetenschapsagenda en voor de regieorganen Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA (NRPO-SIA). Naast inkomsten van OCW, heeft NWO ook nog overige baten en bijdragen van derden. De bijdragen van derden stijgen in de loop der tijd, maar dalen in 2020 (mogelijk als gevolg van de coronacrisis) naar 78 miljoen euro en stijgen in 2022 naar 134 miljoen euro. In 2023 is de bijdrage van derden gestegen naar 163 miljoen De overige baten zijn grilliger.
Uitgaven vooral aan universiteiten en instituten
De totale uitgaven van NWO dalen licht in 2016 en stijgen licht in 2017. In 2018 stijgen de uitgaven verder tot bijna 1000 miljoen euro. Daarbovenop is er in 2018 een eenmalige grote uitgave van 342 miljoen euro aan OCW. Dit is het gevolg van een andere boekhoudmethodiek (zie ook het uitklapvenster hieronder). De afgelopen jaren liggen de uitgaven rond de 800-1000 miljoen euro.
Elk jaar gaat ongeveer de helft van de NWO-uitgaven naar de universiteiten. Verder gaat er zo'n 20% naar de NWO-instituten en STW, 8% naar de hogescholen en zo'n 10% naar overige onderzoeksinstellingen. De apparaatskosten schommelen tussen de 6% en 10% procent van de totale uitgaven en bestaan uit programmalasten en beheerskosten van NWO.
NWO stelt de jaarrekening op volgens het baten-lastenstelsel (RJ 660). Dit houdt in dat de lasten worden verantwoord op het moment dat NWO een financiering toekent in plaats van op het moment van uitbetaling. Een gevolg hiervan was dat verplichtingen die werden gefinancierd met de rijksbijdrage van het ministerie van OCW, werden opgenomen als vordering op de balans.
Een belangrijk gevolg van de overgang naar RJ 660 en de financieringsafspraken met het ministerie van OCW was dat vanaf 2013 een deel van de vordering op OCW niet langer kon worden gewaardeerd. Dit leidde ertoe dat in 2013 dit deel van de vordering OCW werd afgewaardeerd en opgenomen onder de overige reserve.
In 2018 en 2019 zijn diverse gesprekken gevoerd tussen NWO en OCW over de jaarverslaggeving van NWO. Hierdoor heeft OCW haar zienswijze gewijzigd met betrekking tot de langlopende subsidievordering op OCW.
De gewijzigde zienswijze van OCW en de toetsing hiervan aan de geldende kaders en richtlijnen voor de jaarverslaggeving die voor NWO van toepassing zijn hebben uiteindelijk geresulteerd in volledige afwaardering van de langlopende subsidievordering op OCW in 2018. Deze afwaardering is in 2018 eveneens ten laste van de overige reserve gebracht.
Bron: Jaarverslag NWO 2019, p59.
Download het Excelbestand met meer cijfers over NWO.
Een uitleg van de gebruikte definities en afkortingen staat op de webpagina definities en afkortingen.
Gerelateerde publicaties
- Financiering publieke kennisorganisaties
- Stimulering publiek-private samenwerking via de PPS-toeslag Onderzoek en Innovatie
- Inkomsten en uitgaven KNAW
- Inkomsten TNO naar financieringsbron
- Inkomsten Wageningen Research instituten naar financieringsbron
- Inkomsten Grote Technologische Instituten naar financieringsbron